Friday, April 2, 2010

Memperbetulkan Kefahaman Yang Batil Dan Keliru

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Pujian-pujian kepada Allah swt, Tuhan yang memiliki diri ini, dan sekalian alam.
Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Besar Muhammad SAW,


Ini suatu risalah ditulis oleh penulis bagi menyuluh kefahaman hamba2Nya yg ingin mencari kebenaran dan keredhaan Allah swt.

Penulis akan menulis risalah ini berbentuk soal jawab yg mana ia mungkin adalah persoalan2 yg datang dari mulut atau hati org2 yg keliru, mudah-mudahan Allah memberi taufik dan hidayah kepada penulis yg berdosa ini dan mereka yg ingin memahami.

Jika seseorang berkata, ”apb seseorg itu mendakwa bhw boleh berjumpa dgn wali-wali Allah dan berjumpa dgn Rasulullah saw secara jaga atau dlm mimpi, maka kata-kata itu adalah bohong atau tidak boleh dipercayai”.

Penulis: Apabila seseorg itu berkata ttg perkara ini adalah bohong dan tidak boleh dipercayai maka kata-kata ini adalah batil dan tertolak sama sekali.
Penulis akan menyatakan sedikit disini bagaimana pendekatan ulama’ ttg perkara ini.

Dapat melihat Rasulullah saw bukanlah sesuatu yg mustahil bahawa seseorg wali itu dikasyafkan(dibukakan) oleh Allah akan keadaan Rasulullah saw didalam kubur baginda saw.
Sabda Nabi saw: ” Para nabi itu hidup didalam kubur-kubur mereka hal keadaan mereka bersembahyang”
Dan sabda Nabi saw : ” Aku bertemu Nabi Musa a.s pada malam Isra’ ditompokan pasir yg merah dan beliau sedang berdiri sembahyang didalam kuburnya.”
Dan pada satu atsar- telah tsabit drpd Saidina Umar r.a ktika mana beliau sedang menyampaikan khutbah lalu Allah kasyafkan bagi beliau tentang keadaan Saidina Sariah r.a yang mana ketika itu Saidina Sariah r.a sedang bersama tentera muslimin berperang di Parsi. Lalu menyeru Saidina Umar kepadanya : ”Wahai Sariah, pergilah ke bukit! Pergilah ke bukit!” Lalu pergi dia bersama tenteranya ke belakang bukit. ( dan mendapat kemenangan dalam perang itu berkat mentaati perintah Saidina Umar r.a)
Apabila demikian itu harus berlaku kepada selain daripada Nabi saw , maka ianya tidaklah juga hanya berlaku kepada Saidina Umar r.a dan harus juga berlaku kepada selainnya.
Sabda Nabi saw : ” Barangsiapa yang melihatku didalam tidur, nescaya dia akan melihatku secara jaga dan syaitan tidak dapat menyerupaiku”.
Tentang permasalahan ini, ia telah menjadi kotroversi di zaman Imam Suyuthi r.a lagi lalu beliau telah mengarang sebuah kitab yang mana tertulis pada muqaddimah kitab itu, ” Sesungguhnya telah banyak datang persoalan tentang para wali yang dapat melihat Rasulullah saw ketika jaga. Dan sesungguhnya ada segolongan manusia pada zaman ini yg tidak mendalami ilmu, sangat mengingkari perkara tersebut dan merasa pelik dengan kejadian itu dan mereka mendakwa bahawa perkara tersebut adalah mustahil. Oleh itu ku karangkan risalah ini....”
Juga kata Syeikh Ibn Hajar Al-Haitami : ” Satu kumpulan telah mengingkari perkara tersebut( bermimpi jumpa Nabi saw) dan sekumpulannya mengakui akan perkara ini dan inilah yang benar. ”
-Dipetik dari kitab Al-Bayan Al-Qawim LiTashih Ba’dul Mafahim oleh Syeikh Ali Jum’ah-

Setelah penulis yang jahil dan berdosa menerangkan masalah ini, tentang perkara ini, pertemuan dgn Nabi saw dan para wali dalam mimpi atau secara jaga itu maka tidaklah diingkari sama sekali.

No comments: