Wednesday, September 22, 2010

Hadis Golongan Akhir Zaman

Hadis

Hadis Nabi saw berkenaan kelompok Wahabi yang muncul di akhir zaman dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya benarlah sabdaan Nabi saw ini,

Akan keluar satu kelompok manusia dari sebelah timur yang membaca Al-Quran akan tetapi bacaan mereka tidak melepasi kerongkong mereka (tidak memahami), mereka keluar dari agama seperti keluarnya anak panah dari busurnya. Tanda pengenalan mereka ialah berkepala botak.”

(Hadis diriwayatkan dengan riwayat yang banyak. Sebahagiannya, diketengahkan didalam Shohih AlBukhari, hadith yang shohih dan masyhur)

Dalam sabdaan Nabi saw, “Tanda pengenalan mereka ialah berkepala botak” menjelaskan tentang golongan ini kerana mereka memerintahkan setiap pengikut mereka membotakkan kepala. Sifat ini tidak pernah dimiliki oleh mana-mana kumpulan Khawarij dan ahli bid’ah pun yang muncul sebelum zaman mereka.

Sayyid Abdur Rahman Al Ahdal ra, Mufti Zabid Yaman menyatakan :

“Tidak perlu kepada penulisan bagi menyanggah golongan Wahabi, tetapi cukuplah sabdaan Nabi saw ini sebagai faktor kuat untuk menolak mereka, “Tanda pengenalan mereka ialah berkepala botak” kerana ia tidak pernah dilakukan seorang ahli bid’ah pun selain mereka.

------------------------------------------------------------------------------------------

1. Wahabi adalah golongan yang petah membacakan dalil-dalil Al-Quran dan Sunnah di hadapan orang awam, sebenarnya mereka sendiri tidak memahami ayat yang dibacakannya.

2. Mereka memahamkan ayat-ayat Al-Quran dan Hadis menurut kefahaman sendiri (ijtihad sendiri), tanpa melalui pertengahan ulama' dan guru.

3. Mereka adalah golongan yang mendakwa paling hampir dengan sunnah, sebenarnya merekalah yang paling jauh daripada sunnah.



No comments: