Thursday, May 20, 2010

Kewafatan Habib Ali bin Jaafar bin Ahmad Al-Idrus

AlFatihah ila roh Habib Ali bin Jaafar bin Ahmad Al-Idrus…



(Bersamaan 13/5/2010 jam 5.10 ptg)
Umur : 94 tahun
Innalillahi wa inna ilaihi raji’un

Kembalinya seorang lagi ulama’ ‘arif billah setelah genap 40 hari wafatnya Syeikh Abdul Qadir As-Saggaf.
Tanda Kiamat semakin hampir semakin jelas. Ditariknya ilmu dengan diambil olehNya para ulama’.

Habib Ali begitu terkenal dengan karamahnya yang banyak ketika hidupnya.
Begitu juga pada hari kewafatannya. Tidak kurang daripada 2000 manusia yang hadir ke rumahnya untuk menziarahi Al-Habib buat kali terakhir. Kelihatan suasana, polis-polis trafik menjaga kesesakan jalanraya, ketua polis Johor turut hadir turun ke kawasan tersebut. Pelbagai lapisan masyarakat hadir, tidak kira yang berjawatan atau orang biasa, yang kaya atau miskin, para ulama’ atau penuntut ilmu, dan yang lain2 dari luar negara. Penuh dijalanraya kereta-kereta mewah, Mercedes, Naza, BMW.

Siapakah yang mereka ziarah itu? Seorang yang sangat zuhud hidupnya. Tidak mempunyai rumah, kereta, motor, hanya menduduki rumah sewa. Jika dahulu kembalinya Sultan yang berpakaiankan serba emas ke rahmatullah, kita akan lihat beribu-ribu orang dari kalangan tentera, polis dan sebagainya yang akan hadir ke istananya kerana protokol dunia. Tetapi hari ini wafatnya seorang manusia yang tidak mempunyai kereta, motor dan hanya menetap dirumah sewa lalu hadir padanya ribuan manusia, maka ini adalah kerana protokolnya yang datang daripada Allah untuk memuliakan kekasihnya.
Tidakkah kalian mengambil iktibar?

Kalau didunia ini semua kenal Tuanku Mizan sebagai sultan negara. Maka lihatlah, siapa sultan dunia yang sebenar disisi Allah? Itulah Habib Ali bin Jaafar bin Ahmad Al-Idrus.

Moga beliau sentiasa dicucuri rahmat Allah. Semoga Allah meletakkan kita diatas jalan beliau.

No comments: