Monday, January 17, 2011

Kefardhuan Menuntut Ilmu

Setelah aku nyatakan beberapa kelebihan ilmu daripada kelebihan-kelebihan ilmu yang amat banyak, aku nyatakan serba sedikit disini kefarduan menuntut ilmu.


                                           


Sabda Rasulullah : "Menuntut ilmu itu wajib bagi tiap-tiap muslim" (Riwayat Ibn Majah)

Ilmu itu teramat banyak sama ada yang bangsa dunia atau bangsa akhirat. Manusia itu diciptakan Allah dan diperintahkan olehNya untuk beribadat kepadaNya. Ibadat adalah pengabdian kepada Allah. Manakala maksiat adalah kemurkaan daripada Allah.
Ibadat yang sah itu berhajat kepada kepada ilmu, maka wajib atas tiap-tiap mukallaf menuntut ilmu supaya dapat oleh mereka beribadat kepada Allah. Maka ilmu-ilmu yang fardhu ain itu adalah ilmu akidah, feqah, dan tasawuf.
Adapun ilmu seperti usul fiqh, tafsir, qiraat, taranum, engineering, arkitek dan lainnya adalah ilmu fardhu kifayah. Haram apabila seseorang itu meninggalkan mempelajari ilmu fardhu ain dengan mendahulukan ilmu fardhu kifayah.

Ramai manusia yang melihat bencana alam atau peperangan atau kemarau atau kemalangan itu sebagai satu bala' yang besar, tetapi lupa mereka itu akan bala' yang lebih besar daripada kesemua itu iaitu bala' meninggalkan mempelajari ilmu fardhu 'ain. Maka, sunat akan sebagai sunat haiah kita membaca doa qunut  pada tiap-tiap sembahyang fardhu kerana bala' yang sedang menimpa pada hari ini .

Sebahagian daripada tipudaya-tipudaya syaitan ke atas orang-orang yang beramal iaitu beramal ia tanpa mengetahui kaifiat-kaifiatnya (cara-caranya), beramal ia tanpa mengetahui perkara-perkara yang merosakkan amal ibadatnya dan gemar ia membanyakkan amalan sunat daripada amalan wajib dan memperbanyakkan amal solehnya ketika di khalayak ramai dan mengurangkan amal solehnya ketika seorang dirinya dan berkata-kata ia dalam hatinya menyangkakan bahawa ia telah benar hakikatnya ia salah . Wallahu taala a'la waa'lam.

1 comment:

Anonymous said...

insyaallah...akn beringat...