Thursday, July 14, 2011

Ilmu semata-mata tiada manfaat




Ini adalah nasihat Imam Ghazali r.a kepada anak muridnya yang meminta supaya diberi nasihat. 

"Wahai anakku yang tercinta,

Ilmu tanpa amalan ialah gila, dan amalan tanpa ilmu pula ialah sia-sia.

Dan ketahuilah bahawasanya ilmu semata-mata masih belum dapat menjauhkan engkau daripada perbuatan maksiat, dan belum mampu mendorong engkau membuat taat, dan tidak akan dapat menjauhkan engkau pada hari qiamat daripada api neraka. Dan apabila engkau tidak beramal dengan ilmu yang ada pada dirimu dan engkau tidak membuat pembetulan terhadap segala kesilapan yang engkau lakukan pada masa yang lalu, kelak engkau akan berkata di hari qiamat nanti..

Maksud: "(Wahai tuhan) kembalikan aku kedalam dunia untuk aku beramal soleh". -Surah Sajadah:12-


Lalu dikatakan kepada engkau,

"Wahai si bodoh, kenapa engkau hendak kembali dari sana sedang engkau baru sahaja datang dari sana".

-------------------------------------------------------------------------------------------

Imam Ghazali memberi tunjuk ajar kepada kita bahawa ilmu semata-mata masih tidak memberi manfaat kepada kita, maka bagaimanakah dengan orang yang tiada ilmu?

Tuntutlah ilmu. Sedikitpun tiada kerugian bagi orang-orang yang menuntut ilmu, sebaliknya yang kerugian adalah orang yang tidak menuntut ilmu.
Kata guru kami Baba Idris bin Ali Al-Fathani : " Ngaji ilmu biar lebih pun takpe, tak rugi, yang ruginya ngaji kurang".

Tuntutlah ilmu-ilmu yang boleh melepaskan diri kita daripada api neraka iaitu ilmu tauhid, fiqah, dan tasawuf.
Tiliklah diri kita sejauh mana kefahaman kita tentang ketiga-tiga ilmu yang dapat melepaskan kita daripada neraka. Sehari-hari kita diberi nikmat yang banyak sehingga melalaikan diri kita akan tanggungan-tanggungan yang diberi Allah setiap detik untuk mengamalkan ketiga-tiga ilmu ini. Tetapi, bagaimanakah amalan seharian kita tanpa kefahaman akan ketiga-tiga ilmu ini? Dimanakah kedudukan kita sekarang dihadapan Allah?

Wallahua'lam.

Rujukan: 
1. Kitab Ayyuhal Walad

No comments: