Monday, April 4, 2011

Mandi Hadas

Mandi hadas adalah sebahagian daripada kewajipan atas seseorang mukallaf samaada lelaki atau perempuan yang telah baligh untuk menunaikannya. Ia dilakukan dengan meratakan air pada keseluruhan badan dengan disertakan dengan niat. Ia merupakan salah satu syarat bagi mengesahkan ibadat sembahyang.

Rukun mandi hadas ada dua :
1. Niat iaitu " sahaja aku mengangkat hadas"
2. Meratakan air keseluruh badan

Sebab bagi wajib mandi itu ada 5 :
1. Sebab maut
2. Nifas
3. Haid
4. Wiladah atau mani
5. Janabah

Penulis menulis bab ini adalah untuk menyentuh masalah yang timbul ketika mandi hadas yang selalu dilalaikan oleh orang ramai, mungkin kerana kejahilan ilmu atau kurang prihatin dalam ibadat.

Masalah 1 :

Hendaklah ketika mula mandi hadas, diniatkan mandi hadas itu ketika mana air sampai pada anggota badan.
Wajib diniatkan dalam hati  "sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala" hendaklah disertakan ketika air sampai pada anggota badan. Jika tidak, maka niat tidak sah. Adapun lafaz niat "sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala" sebelum mula mandi hadas adalah sunat.

Masalah 2 :

Pada tubuh badan manusia terdapat beberapa tempat yang tidak boleh sampai air padanya melainkan wajib mencangkung. Bagi lelaki terdapat 1 tempat iaitu dubur dan bagi perempuan terdapat 2 tempat iaitu faraj (zahir faraj) dan dubur. Penting : Wajib mencangkung ketika mandi hadas supaya sampai air pada bahagian disebutkan tadi  (yang tidak boleh sampai air padanya melainkan dengan mencangkung). Tidak sah mandi hadas melainkan mesti mencangkung.


Wallahua'lam.
Ini hanyalah daripada ilmu yang sedikit yang telah aku pelajari daripada masyaikhku. Mohon teguran jika ada salah silap.

Rujukan : 1. Kitab siratul mustaqim bab pada menyatakan segala yang mewajibkan mandi

No comments: