Wednesday, March 2, 2011

Sifat " teramat cinta "

Assalamualaikum warahmatullah..

Artikel ini adalah ringkas tetapi isinya padat, beri perhatian! bagi orang-orang yg berakal.

Sedikit lontaran idea atas dasar ilmu untuk membuang penyakit "teramat cinta" yang menjiwai diri. Terlebih awal memohon maaf kepada yang tersentuh hati membaca artikel ini tetapi hakikat kebenaran tetap wajib diterima.
Agak julung-julung kali sy menyentuh politik semasa, ini mungkin permulaan.

"Bukalah hati, lapangkan dada, cerahkan minda."

Dimana kebenaran?

Kenapa rakyat kita berparti khususnya aku tujukan kepada Melayu? Kerana wujud demokrasi.
Demokrasi adalah utk memilih pucuk pimpinan. Jadi, apakah yang menjadi landasan dalam memilih pemimpin? Tentu sekali rakyat mahukan pemimpin yang membawa kebenaran. Tetapi apa yang terjadi hari ini, sebahagian besar kita, melihat kebenaran berdasarkan parti.  Benarkah ini?

Memerdekakan hati


Mari tilik.
Apa itu kebenaran dan parti? Kebenaran adalah sifat. Parti juga sifat. Kedua-duanya bukan zat. Jadi bagaimana jika seseorang itu memilih sesuatu parti kerana kebenaran. Bolehkah kebenaran itu berdiri pada parti sedangkan kedua-duanya adalah sifat. Ini tidak sah (mustahil). Sifat tidak boleh berdiri pada sifat. Sifat mesti berdiri pada zat. Maka, telah tersalahlah orang-orang yang memilih sesebuah parti kerana kebenarannya.

Jadi, bagaimanakah penghitungannya?

Adalah kebenaran itu berdiri pada individu. Ini benar. Kebenaran itu sifat dan individu itu zat, jadi sifat berdiri di zat. Ini sah. Maka, hendaklah engkau yang hendakkan kebenaran memilih kebenaran yang terdapat pada individu, bukan kebenaran yang terdapat pada parti.

Apabila engkau faham ini masalah, maka keluarlah dan merdekalah hati engkau daripada sifat "taksub" kepada parti.
Lalu, apabila melihat engkau akan seseorang yang membawa kebenaran, maka engkau akan katakan "dia benar". Tanpa melihat kepada parti apakah ia hijau atau merah atau biru. Kerana telah engkau faham, kebenaran itu pada individu, bukan pada parti.

Ringkasan : 

Zat = Individu
Sifat = Kebenaran dan parti

1. Kaedah : Sifat berdiri pada zat adalah sah. Sifat berdiri pada sifat, tidak sah.
2. Kebenaran berdiri pada individu adalah sah.
3. Kebenaran berdiri pada parti tidak sah.

Wallahua'lam.

Artikel ini tidak berpihak atau menyokong mana-mana individu atau kumpulan.

No comments: