Thursday, August 20, 2009

Siapakah Raja Pemerintah Diri Ini?

" Sesiapa yang menyembah Muhammad sesungguhnya Muhammad telah mati, sesiapa yang menyembah Allah sesungguhnya Allah Maha Hidup" - Saidina Abu Bakar Radiallahuanhu-

Kata-kata ini terdapat maksud yang mendalam pada hati org2 yg berfikir.
Ayat yg menunjukkan bahawa kehidupan hati seseorang itu bknlah tamat apabila wafatnya Rasulullah, juga bukan Rasullullah yg menghidupkan hati2 mereka yang hidup hatinya. Tetapi kehidupan hati itu akan kekal apabila hubungannya benar dengan hubungan pada Allah, kehidupan hati tidak terletak pada hidup atau wafatnya Rasullullah. Adalah bagi org2 yang menjadikan jalan Rasullullah itu sebagai jalannya untuk menghubungkan dirinya kepada Allah, mereka itulah org2 yang benar pada jalannya. Maka Allah itu Maha Hidup, tidaklah mati hati para manusia itu melainkan berpaling mereka dari jalan kekasihNya, berpaling mereka dari jalan hambaNya yg 'arif billah.

Bermula hati yang suci hati iaitu yang sentiasa menghubungkan dirinya pd Allah. Bukan pada dunia, atau manusia, atau harta, atau pangkat, atau keturunan. Tidak lagi melihat kepada keindahan duniawi. Redha Allah menjadi matlamat hidup, syurga dan neraka tidak lagi menjadi ukuran. Terbuka hati melihat kebesaran padang mahsyar, hari pengadilan yang agung. Hari dimana tangan, kaki, mata dan segala nikmat dunia tidak bertuankan empunyanya. Dihadapan manusia sekalian alam. Matahari sejengkal dari kepala. Sebahagian ditenggelami peluh sepenuhnya, sebahagian lg ditenggelami separuh.

" Aku melihat hari ini manusia sibuk melihat sesuatu yg jauh sedangkan apa yg hampir itu diabaikan"
Apabila ditanya, mereka menjawab, " Hidup ini hendaklah bercita-cita utk berjaya".

" Aku melihat hari ini kuasa menjadi rebutan manusia"
Apabila ditanya, mereka menjawab, " Apb kuasa berjaya dipegang, dunia dpt diubah"

" Aku melihat hari ini manusia dikelirukan dgn kata-kata yg indah"
Hai sekalian manusia, tuntutlah ilmu agar kalian tidak mudah diperdaya.

" Aku melihat hari ini manusia semakin dijangkiti penyakit yg paling merbahaya"
Apakah itu?
" Penyakit cintakan dunia(wahn)"
Apabila dikatakan pada mereka, mereka akn menjawab, " Bagaimana hendak mencapai akhirat jika tidak capai dunia"

Beralasanlah kalian pada hari ini hai sekalian manusia,
Ingatlah! Sesungguhnya Allah itu Maha Hidup dan Tidak Pernah Tidur dari menyaksikan apa kalian tidak saksikan(hati kalian).

Kenalilah hakikat kehidupan ini agar kelak aku dan kalian dari kalangan org2 yang berjaya.

No comments: