Thursday, February 3, 2011

Keutamaan Ulama'

Ilmu itu terlebih utama daripada sekalian perkara duniawi ( harta, nama, pangkat dan sebagainya). Maka, yang memiliki ilmu itu tentulah terlebih utama berbanding yang memiliki perkara duniawi.



Ibarat

Simpanan dirumah ada 3 jenis barang :

1- Barang keperluan harian seperti nasi. Nasi adalah makanan asas. Sebagai makanan asas, pasti ia adalah yang paling banyak disimpan dirumah.

2- Barang yang diperlukan pada waktu tertentu seperti ubat-ubatan. Ubat diperlukan pada waktu ketika sakit, ia adalah barang yang tidak diperlukan banyak simpanan, hanya sekadar keperluan.

3- Barang yang memudaratkan seperti racun. Ini bahaya, jika tidak dijaga, boleh membawa mudarat.

Hasillah daripada ibarat diatas bagi orang-orang yang berakal bahawa rumah itu ibarat kehidupan. Nasi itu ibarat ilmu ukhrawi, ubat itu ibarat ilmu duniawi, dan racun itu adalah perkara-perkara yang merosakkan diri.
Ambillah ilmu ukhrawi itu seperti mana kamu mengambil nasi sebagai makanan harian. Ambillah ilmu duniawi itu seperti mana kamu mengambil ubat. Dan janganlah kamu mengambil sedikitpun perkara-perkara yang memudaratkan diri kamu itu seperti ilmu hitam seperti mana kamu tidak mengambil racun. Maka qiaskanlah ibarat ini pada hal yang lain-lain.

Tidakkah kalian lihat bahawa ramai manusia hari ini yang banyak menyimpan ubat dan racun dalam rumahnya berbanding menyimpan nasi? Sebab itulah roh manusia pada hari ini mati.Mati kerana kelaparan. Lapar dengan ilmu-ilmu ukhrawi kerana berpegang dengan mentaliti "aku dah sekolah agama waktu kecil-kecil sekolah dulu". Ilmu ukhrawi sekadar tahap budak-budak, ilmu duniawi tahap dewasa. Tidakkah pernah kita melihat akibat orang yang makan terlalu banyak ubat-ubatan? Adakah memberi kesan yang baik pada badan (jasad)?

Maka banyak manusia hari ini yang berlumba-lumba dengan ilmu dunia kerana tarikan dunia yang terlalu kuat pada hari ini, mahukan sijil yang besar2, pangkat besar, gaji besar, tetapi sedikit manusia yang mengambil ilmu duniawi ala kadar dan berlumba-lumba utk ilmu ukhrawi, kerana apa? Kerana ilmu ukhrawi tidak mendapat gaji yang besar, pangkat besar, kereta besar, rumah besar sebaliknya hanya utk mendapat syurga dan redha Allah.

" Berbahagialah orang yang beruntung, celakalah orang yang rugi".

Renung-renungkan..

Jikalau manusia itu bijak, dia akan mengambil ulama' sepertimana ia mengambil nasi sebagai makanan harian, iaitu melazimi para ulama' dan mengambil doktor, arkitek, jurutera atau seumpamanya sepertimana ia mengambil ubat sebagai keperluan sahaja dan menjauhi artis-artis sepertimana ia menjauhi daripada racun.

Wallahua'lam.

No comments: