Friday, October 7, 2011

Marhaban Ya Imamul Karim

                              
Hari Haul - Majlis Sambutan Memperingati Hari Kewafatan As-Sayyid Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad, genap 300 tahun Sohibul Haul meninggalkan kita. (5 Saafar 1044H - 7 Dhul-Qo’dah 1132 H). Sambutan di Yayasan Al-Jenderami.



Para tetamu Allah yang khusyuk mendengar tausiyyah oleh Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid, mendengar nasihat-nasihat dan mutiara kata daripada beliau yang disampaikan dengan penuh lemah lembut. 


Salah satu pesanan beliau didalam tausiyyahnya adalah, "Sentiasalah duduk bersama orang soleh supaya kita mendapat cahaya daripada cahaya-cahaya yang Allah kurniakan bagi mereka". Selain itu, banyak beliau menceritakan kisah-kisah pengajaran yang dapat diambil daripada teladan kisah Sohibul Haul.


Didalam hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari r.a bahawasanya Allah taala mengutuskan beberapa malaikat untuk mencari majlis-majlis zikir lalu terdapat seorang didalam majlis zikir itu datang kesana bukan untuk berzikir mengingati Allah tetapi datang hanya kerana hajat ingin bertemu kawannya, lalu malaikat itu melaporkan kepada Allah hal keadaan lelaki itu, lalu Allah taala menjawab, "Mereka adalah kaum yang tidak akan celaka orang yang duduk bersama mereka".  

                                                 
                                          Kumpulan qasidah Al-Jenderami


Syeikhuna Tuan Guru Hj Mohd Hafidz bin Hj Selamat sedang membaca maulid Simtud Durar karangan Habib Ali Al-Habsyi.


Qasidah disertai pukulan-pukulan kompang yang mengetuk hati-hati manusia mengingati akan Allah dan RasulNya.
 

Qasidah adalah terdiri daripada selawat dan pujian-pujian terhadap Rasulullah saw yang dibacakan dengan alunan yang merdu untuk menghidupkan sifat kasih dan cinta kepada penghulu segala 'alam.


                   Berdiri bagi menghormati kehadiran Rasulullah saw dan Sohibul Haul.



                                          Bayi yang ditahnikkan ketika Qiyam.

                             
                     Semoga kita sentiasa didalam doa mereka para ulama' 'amilin. Amin..

Indahnya Islam ini mendidik umatnya dengan majlis-majlis yang diberkati ini. Sama-sama kita menghadiri majlis Haul Akbar As-Sayyid Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad pada Hari Sabtu (8.10.2011) jam 6-10pm di Masjid Negeri Shah Alam, Selangor.

Teringat pesan Tuan Guru, " Jangan rasa ilmu dan amalan kita ini besar, sangat sedikit ilmu dan amalan kita, tidak boleh membawa kita ke syurga, yang membawa kita ke syurga adalah syafaat para Nabi, auliya', dan solihin. Berduduk-duduklah kerana Allah".

Syukran kepada Darul Murtadza dengan photo-photo diatas.

No comments: