Sunday, October 16, 2011

Anggota / Niat

Sedikit menyentuh tentang masalah yang sering timbul dalam bab wudhu'. Mudah-mudahan penulisan yang ringkas ini memberi manfaat.

Masalah 1 : Adakah perlu mengulang semula wudhu' jika timbul syak tentang adakah sudah dibasuh tangan kanan (bab basuh anggota) atau belum?

Jawapan1 : Disini terdapat perincian, jikalau sudah selesai wudhu', kemudian datang syak adakah sudah dibasuh tangan kanan atau belum, maka tidak perlu diulangi wudhu' tersebut, kerana syak yang demikian itu tidak diambil kira.
Tetapi berbeza jika belum selesai wudhu'. Seperti seseorang itu sedang membasuh kaki kanan lalu timbul syak dalam hatinya adakah dia sudah membasuh tangan kanan atau belum sebentar tadi. Maka, hendaklah ia mengulangi semula wudhu'nya semula iaitu hendaklah ia kembali membasuh tangan kanannya, kemudian tangan kiri, kemudian sebahagian kepala, kemudian kaki kanan, kemudian kaki kiri.


Masalah 2 : Adakah perlu mengulang semula wudhu' jika timbul syak tentang adakah ia sudah niat (bab niat) untuk berwudhu' ketika membasuh muka sebentar tadi atau belum, samaada timbul syak itu ketika berwudhu' atau setelah selesai wudhu'?

Jawapan2 : Hendaklah diulangi wudhu' itu semula daripada membasuh muka sehingga ke kaki secara tertib samaada ia sudah selesai wudhu' atau belum selesai wudhu'nya tanpa perincian seperti pada bab terlupa membasuh anggota. 

* Penjelasan "sudah selesai wudhu'" : tanpa dihadkan tempoh masa setelah selesai wudhu' itu.


Perhatian : 

1. Perhatikan perbezaan pada masalah terlupa niat dan pada masalah terlupa membasuh anggota.

2. Pada masalah niat, tiada perincian. Dan masalah membasuh anggota, ada perincian.


Wallahua'alam.
Ini hanyalah daripada ilmu yang sedikit yang telah aku pelajari daripada masyaikhku. Mohon teguran jika ada salah silap. 

No comments: